Dansk indskoling

Små skriveopgaver


Lad børnene trække et kort og hav en skrivestund, hvor de skriver en historie ud fra det givne kort. Børnene kan også have et hæfte, hvori læreren lægger sedler i hver uge og dette er nu en hemmelig skrive lektie. God fornøjelse. 

Lad børnene trække et kort og hav en skrivestund, hvor de skriver en historie ud fra det givne kort. Børnene kan også have et hæfte, hvori læreren lægger sedler i hver uge og dette er nu en hemmelig skrive lektie. God fornøjelse. .

Lad børnene trække et kort og hav en skrivestund, hvor de skriver en historie ud fra det givne kort. Børnene kan også have et hæfte, hvori læreren lægger sedler i hver uge og dette er nu en hemmelig skrive lektie. God fornøjelse. 

Arbejde med Eventyr

Slå og fortæl med eventyr. Børnene skal læse nogle små eventyr i grupper også skal de have pladen sammen, hvorudfra de kan løse opgaverne hertil. På denne måde kommer de til at tale om tekstens indhold. Find spillepladen på nedenstående link:  

Det store eventyrspil kan bruges som evaluering på et eventyrforløb, eller man kan bruge det til, at gennemgå de typiske genretræk. Der er spilleplade, spilleregler og elevplader til spillet i filen. Hent spillet på nedenstående link: 

Fortællekort til terninger. Her skal du printe alle siderne. Der er 3 sæt kort, hvilket betyder, at hver sæt består af 3 terninger. 

Den ene terning består af hjælpe ord, så børnene kan digte. 

Den anden terning består af personer, som børnene kan møde i et eventyr. 

Den sidste terning består af eventyr miljø. 

Børnene skal slå med terninger på skift og herudfra digte eventyr. De kan med fordel skrive dem ned, for at gøre øvelsen længere. 

Lav rullinger til eventyr. Herefter kan børnene beskrive deres eventyr karakter på disse sider. 

Handlingsbro udenfor med kridt. Print arket som 2 sidet og del børnene i grupper. Lad dem tegne og fortælle om et eventyr til hinanden. Når børnene har lavet deres bro, kan grupperne besøge hinanden og fortælle om det eventyr, som de har lavet øvelsen over. 

Aktant-model løb. Siderne printes i A3 og lamineres. Læreren fortæller, hvilken side der er 1, 2, 3, 4, 5, og 6. Børnene skal nu i den ene ende af lokalet slå med en terning. Det antal øjne, som terningen viser, er den "side" som de skal løbe ud til. Børnene er først færdige, når de har været ved alle 6. Slår børnene et antal øjne, som er slået, kan de slå igen, her kan man med fordel også sætte bevægelse på. "Jeg slog 5 igen, nu er det 5 englehop, før jeg må slå igen". Løbet kan bruges efter arbejdet med et eventyr, hvor børnene skal fortælle, hvem der er hvilket aktant i eventyret. De kan ved variation også have et hæfte i "deres" ende, hvori de skriver hvilket eventyr de vil løse og derefter skriver personer ind fra eventyret, ud fra besøget på posterne. Hent løbet på nedenstående link: 

Skrivesider til eventyr. Skriversider til, at skrive egne eventyr, med stilladsering omkring. Print og del ud til børnene. Find siderne på nedenstående link: 

Vendespil med navneord, som kan bruges på forskellige måde.

Læselog med is

Mangler du motivation til børnenes læselyst, kan dette måske bruges. 

Lav en mappe, hvori issedlen med skema sætte i samt is prislisten. Èn gang om ugen, tælles børnenes minutter og der tælles sammen til, hvor mange penge de har tjent. De forskellige ark med is skal være printes og kan lamineres. Herefter kan børnene gå over og "købe" en is for de penge, som de har tjent. Der er også lavet en læsestige-isbutik, hvis børnene skal have deres is op og hænge og dermed kan følge med i læsningen. 

LæreRigt af Louise Riske

Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang